ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای منابع غنی انرژی، در دهه‌های اخیر به اهمیت توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پی برده است.

خبرگزاری تسنیم، در عصرحاضر، نیاز به منابع انرژی پایدار و کم آلاینده بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. باتوجه به بحران‌های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، کشورهای جهان به سمت بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر، که منابعی پایدار و دوستدار محیط زیست هستند، حرکت کرده‌اند.

ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای دارای منابع غنی انرژی، در دهه‌های اخیر به اهمیت توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پی برده است. مناطق کویری ایران با داشتن بیش از 300 روز آفتابی در سال، یکی از بهترین مکان‌ها برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی به شمار می‌روند. همچنین، نواحی بادخیز شمال غربی و سواحل جنوبی ایران از ظرفیت بالایی برای تولید انرژی بادی برخوردارند. در سال‌های اخیر، ایران از اقداماتی برای افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی خود انجام داده است. در مجموع، ایران با داشتن منابع غنی انرژِ تجدیدپذیر، می‌تواند نقش مهمی در تولید انرژی پاک و پایدار در منطقه و جهان ایفا کند. بهره‌برداری بهینه از این منابع نه تنها به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی کمک می‌کند، بلکه به توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال نیز منجر خواهد شد.

با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع، در این گزارش به بررسی مسئله سهم انرژی‌های تجدیدپذیر درکشور ایران و جهان از تولید و عرضه انرژی، چالش‌ها و راهکارهای بهبود آن پرداخته می‌شود.

شمای کلی وضعیت انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان و ایران

باتوجه به گزارش بانک جهانی، طی 4 سال اخیر بیش از هزار گیگاوات به ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در مقیاس جهانی اضافه شده است. مطابق این آمار، آسیا بیشترین سهم را در ظرفیت جدید برای همه انواع منابع به جز انرژی زمین گرمایی داشته است. جدول ذیل به وضوح این میزان رشد در قاره‌های مختلف را بیان می‌کند:

قاره

ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر| گیگاوات

آسیا

619

اوراسیا

19

اروپا

172

آمریکای شمالی

121

خاورمیانه

10

آفریقا

10

اقیانوسیه

24

آمریکای مرکزی و جنوبی

54